شرح خبر
پيشرفت علمی و فناوری كشور از اوجب واجبات است

در گفتگو با یک کارشناس فناوری اطلاعات مطرح شد ::

پيشرفت علمی و فناوری كشور از اوجب واجبات است

خبرنگار:
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۷:۳۸
کدمطلب: 8817
0

مصلی نژاد: دانشگاه ها مسير حركت دانشجو را به نحوي از دانشجویی به دانش پژوهی يا فناور پژوه تغيير دهند تا فاصله دانشگاه و صنعت به معناي واقعي كاهش يابد.

به گزارش پسين جهرم ، متاسفانه چندسالي است شاهد كاهش محبوبيت رشته هاي مهندسي در ايران هستيم برخي دليل آن را رشد نامتوازن رشته‌هاي دانشگاهي و جذب دانشجو و عده اي شرايط نامناسب اقتصادي و برخي دیگر معتقدند افزايش سطح تحصيلات و گرايش به دوره‌هاي تحصيلات تكميلي موجب كم‌توجهي يا كم‌ارزش شدن رشته‌هاي مهندسي در ايران شده است .

علی مصلی نژاد کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات در شاخه ی تجارت الکترونیکی که سال گذشته به عنوان جوان نمونه در سطح شهرستان جهرم معرفی شد و تا کنون تالیفات و پژوهش هایی این زمینه داشته است و همچنین موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره ملی حرکت شد در گفتگو با ما به یررسی عوامل این موضوع پرداخت .

 

- برخي معتقدند رشد نا متوازن رشته هاي مهندسي دليل كم ارزش شدن آن  است ، نظر شما در اين باره چيست؟

 اين موضوع تا حدود زيادي صحيح است . به نظر من علاوه بر  رشد نا متوازن رشته هاي دنشگاهي عدم بروز رساني  برخي منابع دانشگاهي و ناكارآمدي اين منابع بيشتر به اين موضوع دامن زده است. اینکه صرفا فرد یک سری تئوری در دانشگاه  یاد بگیرد و سپس  وارد بازار کار شود براي رويارويي با واقعيت هاي بازاركار كافي نيست.بايد به اين نكته توجه شود دانشگاه و علوم دانشگاهي تا چه اندازه در آينده مفيد و موثر خواهد بود. آيا امروز بهتر نيست بر اساس نيازهاي اساسي كشور برنامه هاي آموزشي دانشگاه ها، مسير حركت دانشجو را به نحوي از دانشجو به دانش پژوه يا فناور پژوه تغيير دهد تا فاصله دانشگاه و صنعت به معناي واقعي كاهش يابد و خروجي هاي دانشگاه هاي ما هدفمند و كارآمدتر  باشد. افرايش كميت ها  در رشته ها بدون در نظر گرفتن كيفيت مناسب متاسفانه منجر به كم ارزش شدن رشته ها و افزايش بيكاري مي شود.

 

-پيشنهاد شما حركت جامعه علمي كشور به سمت جامعه دانش بنيان است، به نظر شما دولت، مجلس و ديگر نهادها تا چه اندازه به اين سمت حركت كرده اند؟

بله درست است، امروز ما با توجه به محدوديت هاي منابع دولتي نيازمند توسعه موضوع نو پای خيرين پژوهش هستيم . من بارها طي مكاتبات مختلف با رؤساي جمهور و نمایندگان مجلس اين موضوع رو مطرح كردم و اقداماتي نیز انجام شده است اما تحقق كامل آن نياز به عزم ملي دارد . دولت و مجلس بايد بستر را براي حضور بيشتر خيرين در اين عرصه مهیا كنند و خيرين بايد به اين موضوع توجه كنند كه پيشرفت علمي و فناوري كشور از اوجب واجبات است . در شرايط فعلي همانطور كه ساخت يك مدرسه توسط خيرين يك كار پسنديده است ساخت پژوهشکده ها و مراكز پژوهشي و دانش بنيان پسنديده تر به نظر می رسد .

 

 

- به نظر شما دانشگاه ها چگونه مي توانند مسير حركت خود را درجهت پژوهش يا فناوري محوري قرار دهند و در اين موضوع تا چه حد نياز به فرهنگ سازي اجتماعي است؟

به نظر من براي تحقق اين هدف راهبردي وظيفه نهادهاي اجتماعي از جامعه دانشگاهي سنگين تر است . وظيفه جامعه دانشگاهي بروزرساني و كارآمد سازي منابع آموزشي ، افزايش واحدهاي عملي، استفاده از اساتيد مجرب با ارايه يك برنامه هدفمند بر اساس واقعيت هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي جامعه و به نوعي تلاش در جهت بومي سازي علوم مختلف بر اساس نيازهاي واقعي جامعه است. در دانشگاه ها بايد هدف گذاري به صورت مناسب  انجام شود تا دانشجو بعد فارغ التحصيلي سردرگم نباشد.

همانطور كه گفتم نقش نهادهاي اجتماعي از جمله خانواده در اين موضوع سنگين تر است متاسفانه هدایت تحصیلی به گونه ای نبوده که متناسب با بازار کار، نیروی متخصص مورد نیاز جامعه تربیت شود باید فرهنگ ورود به دانشگاه ها اصلاح شود . هدایت تحصیلی عملا در دوره متوسطه شکل می‌گیرد و خانواده ها در آن نقش تعیین کننده ای دارند. وقتی خانواده ها به ویژه قشر تحصیلکرده آن علاقه مند هستند که بچه هایشان پزشک یا مهندس شوند، این فرهنگی است که اصلاح آن آسان نیست. امروز خیلی از خانواده ها علاقه مند نیستند که بچه هایشان یک تکنیسین ماهر شوند ولو اینکه جامعه بشدت در این حوزه کمبود داشته باشد. به اعتقاد من، گلوگاه ها و نقص های قانونی هم دراین باره وجود دارد، مثلاً این نگاه وجود دارد که مهندس بیشتر از تکنیسین حقوق می‌گیرد . امروز  رشته‌ کامپیوتر با 27.2 درصد بالاترین نرخ بیکاری در  کشور را دارد در صورتي كه  از اواسط دهه  70 بسیاری از خانواده های ایرانی به این گزاره پی برده بودند که  درآینده ای نزدیک کامپیوتر به یک نیاز اصلی تبدیل خواهد شد و بر این اساس آرزویی در سر می پروراندند که فرزندانشان بتوانند در رشته مهندسی کامپیوتر فارغ التحصیل شوند. حقيقت اين است كه  اگر فردی که می خواهد وارد رشته اي شود خودش را با شرایط واقعی بازار کار منطبق نکند و فقط بخواهد با گذراندن دوره های آکادمیک فاقد رويكرد پژوهش محوري،  شرایط کاری مناسبی داشته باشد، نشدنی است. ما بايد ابتدا با كمك نهادهاي اجتماعي كه مهم ترين آن خانواده است اين فرهنگ و طرز فكر را اصلاح كنيم و در كنار آن جامعه دانشگاهي را در مسير رفع نيازها واهداف راهبردي كشور هدايت نماييم.


- دليل نرخ بالايي بيكاري در رشته كامپيوتر و فناوري اطلاعات را با توجه به اينكه به نوعي مرتبط با رشته خودتان هم هست را چه ميدانيد؟

رشته فناوري اطلاعات و كامپيوتر مشتركات زيادي دارند ولی از نظر شغلی و گستردگی تفاوت های چشمگیری باهم دارند و هنوز در جامعه ما تمایز جدی بین کارشناس فناوری اطلاعات و کارشناس کامپیوتر وجود ندارد و اکثراً این دو رشته تحصیلی را یکسان می دانند.

بعد از ورود از سر ناآگاهي به اين رشته،  واردات و استفاده از  نرم افزارهاي صنعتي و مالي، عدم توجه به توليد نرم افزار هاي  بومي و ملي امن و خدماتي كه فناوري اطلاعات مي تواند در بخش هاي مختلف به كمك كشور بيايد و عموميت استفاده از ابزارهاي فناوري اطلاعات كه دليلي بر وجود مهارت يا تخصص كامل در آن نيست دلايل افزايش بيكاري در اين رشته  ها مي دانم . وقتي ما حتي به حادثه پلاسكو هم نگاه مي كنيم مي توانيم  ضعف استفاده از ابزارهاي فناوري اطلاعات در كشور را مشاهده كنيم فناوري اطلاعات مي توانست با استفاده از ابزارهاي شبيه سازي و مستند سازي كه ارايه مي دهد در پيش بيني و آمادگي در حوادث احتمالي بعدي نقشي كليدي ايفا نمايد . دادهاي موجود در قبل و بعد از حادثه تا چه اندازه ذخيره سازي شد؟ امروز حركت علمي دنيا به سمت پيش بيني آينده بر اساس داده هاي فعلي و گذشته مي باشد ابزارهاي شبيه سازي نقش كليدي در پيش بيني هر نوع حادثه اي و عواقب ناشي از آن را دارند. آيا به نظر شما درصورت استفاده صحيح از اين همه توانمندي  و ابزار مفيد موجود در اين رشته ها و تربيت نيروي متخصص مجرب، بايد شاهد بيكاري در اين رشته ها باشيم؟!

 

-به نظر شما تحريم هاي خارجي و شرايط نامناسب اقتصادي تا چه حد بر رشته هاي فني مهندسي و بازاركار آنها تاثير داشته است ؟

قطعا شرايط اقتصادي يكي از عوامل تاثير گذار بر اين موضوع مي باشد رشته هاي فني مهندسي مستقيما به اقتصاد و صنعت متصل هستند و قطعا هر نوسان اقتصادي بر روي آنها تاثير خواهد گذاشت ولي به نظر من اين عامل به عنوان تنها گزينه نيست!

 موضوعي كه ما بيشتر شاهد آن هستيم ضعف مديريتي و زيرساختي است كه  بيشتر از تاثيرات تحريم ها به چشم مي خورد. شايد مديريت يك رشته تحصيلي باشد ولي مدير بودن يك مهارت است تا يك مدرك تحصيلي! حقيقت اين است كه تخصص و توانايي الزاما در مدرك تحصيلي و رشته تحصيلي نیست . متاسفانه بعضي مديران ضعف هاي موجود را صرفا به تحريم ها ربط مي دهند در صورتي كه مديريت كارآمد مهم ترين اصل اساسي  در سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي مي باشد. مديريت كارآمد در بحث منابع مالي يعني اينكه كاري كه مي  شود با 1000 تومان انجام داد چرا با 10.000 تومان انجام داد و در بحث منابع انساني كاري را كه مي توان با يك نفر انجام داد چرا با 10 نفر انجام داد و در جايي كه لازم هست چرا يك نفر به اندازه 10 نفر زير فشار كار قرار بگيرد در صورتي كه آمار بيكاري بالا باشد. اين هنر و مهارت مديران ما است كه در شرايط پيچيده بتوانند از منابع مالي و انساني به صورت بهينه استفاده نمايند.

 

- به عنوان يك پژوهشگر جهرمي كه سوابق  علمي فراوانی در سطحوح مختلف داريد چه پيشنهادي براي رشد اقتصادي شهرستان جهرم داريد؟

به نظر من هر شهري از جمله جهرم بايد ابتدا پتانسيل هاي موجود در آن را شناسايي و سپس براي استفاده از آنها برنامه ريزي راهبردي انجام داد . مثلا اگر شهري مثل جهرم توليد كننده و صادر كننده خرما و مركبات است بايد نقش درآمد حاصل از فروش و صادرات اين محصولات در رشد و توسعه شهري پر رنگ تر باشد و اگر كم رنگ است بايد تجار و بازرگانان به اين امر ترغيب شوند و به ميدان بيايند و با راه اندازي كارگاه ها و كارخانه ها در ايجاد اشتغال به دولت كمك كنند. امروز الحمد الله با راه اندازي گمرك جهرم كه واقعا يك نگاه استراتژيك و رو به جلو بود  زمينه هاي خوبي براي صادرات محصولات خصوصا محصولات و خدمات دانش بنيان  ايجاد شده است كه بايد از اين فرصت در جهت ايجاد اشتغال استفاده كرد.

موضوع دیگر مراکز درمانی در حال ساخت شهرستان جهرم است، امروز چندین مرکز درمانی در جهرم در حال ساخت است و پیش از این حجم زیادی از مراجعات به مراکز درمانی جهرم از شهرهای اطراف بوده است قطعا با افتتاح و آغاز به کار این مراکز مسئله توریسم درمانی(گردشگری پزشکی) و خدمات مرتبط می تواند فرصت های خوب اقتصادی برای شهرستان ایجاد کند و با راه اندازی مجدد فرودگاه جهرم حلقه های زیرساختی هم برای صادرات و هم برای توریسم درمانی کامل خواهد شد.

 

 

-صحبت پاياني :

موضوع مهم آخر كه لازم مي دانم يادآوري كنم اين است كه بايد بخشنامه ها، قوانين ،بروكراسي، و ساختارهاي معيوب اصلاح يا حذف شود. اگر قرار است حركت جدي انجام شود بايستي از مشاوران فرا رشته اي در حل مشكلات استفاده كرد در بسياري از مواقع ما شاهد وجود مشكل در محتوا، روند و ساختار هستيم تا فردي كه مسوليتي را پذيرفته است. ما نبايد به دنبال مقصر باشيم بلكه با همفكري به دنبال راهكارهاي مناسب و اصلاح ساختارهاي معيوب، بومي سازي دانش، صنعت و فرهنگسازي را سرلوحه كار خود قرار دهيم.امروز نياز به  اقتصاد دانش بنيان امري اجتناب ناپذير است و لازمه تحقق اقتصاد مقاومتي مي باشد ما بايد از مقاطع متوسطه و قبل از ورود به دانشگاهها با معرفي كامل رشته ها و آينده شغلي آنها و تلاش در جهت اصلاح طرز فكر هاي غلط براي ورود به رشته هاي دانشگاهي با ايجاد فيلتر آگاهي بخشي مسير انتخاب صحيح را ايجاد نماييم و دانشگاه ها موظف هستند منابع آموزشي را كارآمد و تمركز جدي بر كار هاي عملي و افزايش مهارت هاي شغلي دانشجويان داشته باشند  و دولت و مجلس بايد با اصلاح قوانين و ساختارهاي معيوب و با تكيه بر سياست هاي اقتصاد مقاومتي از تمامي توانمندي هاي فارغ التحصيلان با ايجاد اشتغال پايدار در جهت پيشبرد اهداف كشور گامي اساسي بردارند .



اخبار مرتبط:

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر پسین جهرم در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا به اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد منتشر نخواهد شد
پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد