شرح خبر
حفظ سلامتی ورزشکار اولین رکن مربیگری ورزشی است

عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران::

حفظ سلامتی ورزشکار اولین رکن مربیگری ورزشی است

خبرنگار:
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷:۳۱
کدمطلب: 9228
0

فؤاد عَسجُدی اظهار داشت: تغذیه یک ورزشکار به مراتب از یک فرد عادی بسیار حساس و سخت تر است و مصرف مکمل ها کامل کننده رژیم غذایی است.

به گزارش پسین جهرم در اولین همایش تغذیه و مکمل های ورزشی دانشگاه علوم پزشکی جهرم که شامگاه گذشته در سالن فردوسی اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان جهرم برگزار شد عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران حفظ سلامتی و جان ورزشکار را اولین رکن یک مربی ورزش دانست و گفت: تغذیه رابطه مستقیمی بر سلامتی و جان انسان دارد که آن را باید جدی گرفت.

فؤاد عَسجُدی اظهار داشت: تغذیه یک ورزشکار به مراتب از یک فرد عادی بسیار حساس و سخت تر است و مصرف مکمل ها کامل کننده رژیم غذایی است.

وی با اشاره به نحوه مصرف مکمل های ورزشی بیان کرد: زمانی که ورزش می کنیم و سوخت و ساز بدن بالا می رود نیاز به مصرف مکمل است اما مکمل های ورزشی زمانی مفید واقع می شود که بدن به آن نیاز داشته باشد . گاهی مصرف خود سرانه مکمل ها آسیب های جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران تاکید کرد : ورزشکاران ما باید میزان مصرف و چگونگی استفاده از مکمل های ورزشی را جدی بگیرند و با توصیه متخصصین مجرب و دانش آموختگان رشته تغذیه نیاز های مصرفی خود را از مکمل ها شناسایی و استفاده کنند.

او با اشاره به فروش مکمل های تقلبی در داخل کشور گفت: راهی برای شناخت تقلب و اصل بودن آن وجود ندارد اما تنها کاری که می توان انجام داد این است که مکمل ها را از داروخانه ها که واسط غذا و دارو هستند تهیه کرد.زیرا نظارت بر آنها وجود دارد و قابل اعتماد هستند.

عسجدی با اشاره به مصرف ال کارنیتین در بین گفت: خوردن این مکمل نیاز به دقت بالایی دارد و فرد باید  قبل از مصرف آن از کم کاری و پر کاری تیروئیدش آگاه باشد.زیرا مصرف همزمان دارو و مکمل ال کارنیتین تاثیر معکوس بر جای می گذارد و مضر است. زمانی خوردن این مکمل تاثیر گذار است که  فرد حتما فعالیت ورزشی داشته باشد و مصرف آن 45 تا نیم ساعت قبل از فعالیت ورزشی است. 

وی کربوهیدرات ها را مهم ترین مواد سوختنی بدن بر شمرد و گفت: نصف بیشتر سوخت و ساز های بدن از کربو هیدرات ها است . لبنیات ،سبزیجات میوه،نان،برنج ،سیب زمینی ،ماکارونی و غلات از منابع کربوهیدرات ها هستند. که در فعالیت های ورزشی نقش اساسی را ایفا می کنند. 

فؤاد عَسجُدی تصریح کرد:  3 الی 4 ساعت قبل از تمرینات ورزشی باید  مصرف کربو هیدرات ها را داشت.

وی خوردن پروتئین مانند دل و جگر قبل از ورزش را جایز ندانست و گفت : باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود.

عضو کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به مصرف مکمل سو ماترپین که دارای هورمون رشد است و در بین جوانان بسیار باب شده است بیان کرد: از مصرف مکمل سوماترپین به جد باید خود داری کرد زیرا عوارض جبرن ناپذیری چون بیماری دیابت ،سرطان خون و آکرومگالی (بزرگ شدن غیر عادی بخش های پایانی بدن مثل بینی،آرواره ،انگشتان دست و پا) به همراه خواهد داشت.



اخبار مرتبط:

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر پسین جهرم در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا به اشخاص حقیقی یا حقوقی باشد منتشر نخواهد شد
پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد